Fotografia uliczna to umiejętność wyłapania w pozornie nudnej rzeczywistości tych krótkich momentów, które zatrzymane w biegu bawią widzów, skłaniają ich do refleksji lub zaskakują niesamowitym zbiegiem okoliczności pod względem kompozycji, kolorów czy kontekstu.
Idealnym aparatem dla fotografa ulicznego będzie więc taki, który zawsze masz przy sobie, który nie rzuca się w oczy i pozwala na szybką reakcję, kiedy tuż obok dzieje się coś, co warto uwiecznić. Ale co z obiektywami? Henri Cartier Bresson, niekwestionowany mistrz fotografii ulicznej, fotografował niemal wyłącznie obiektywem o ogniskowej 50mm.
Jest to ogniskowa, która pozwala na widzenie rzeczywistości mniej więcej tak, jak oko ludzkie. Nie oznacza to jednak, że w fotografii ulicznej sprawdza się tylko ten wariant. Wielu fotografów uważa, że obiekty stałoogniskowy 35 mm w tym wypadku najlepszym wyborem, ponieważ szerszy kąt pozwala na umieszczenie w kadrze całego kontaktu, jaki tworzy daną historią.
Fotografowie uliczni dzielą się w tej kwestii na dwa obozy. Jedni uważają, że obiekty 50mm jest o wiele bardziej uniwersalny i pozwala nie tylko na fotografowanie szerszych scen, ale również na efektowne portrety. Inni uważają, że uliczne ujęcie musi być szerokie, a więc najlepszym wyborem będą obiektywy 35 mm oraz jeszcze szersze kąty.