Fotografia specjalna. Jak urządzić studio w domu?

Taras, kuchnia, pokój dzienny, sypialnie – każdy zakątek domu ma swoją historię, którą możemy uwiecznić na zdjęciach lub filmach oraz pewne osobliwości, które należy wziąć pod uwagę, aby uzyskać kreatywne rezultaty. Wszystko się składa: od światła po ostrość, sprzęt fotograficzny, technika czy tło.

Mimo że żyjemy w niespotykanej w historii sytuacji pandemii nie tylko nie musimy rezygnować z naszych pasji, ale możemy je wręcz pobudzać, aby naładować się pozytywną energią. A fotografia może być doskonałą opcją. 

Mamy wszystkie składniki: czas, a także ludzi, zwierzęta, rzeczy lub chwile do uwiecznienia. Oświetlenie, kompozycja, dobór tła i scenografii, makijaż i rekwizyty stają się dobrą twórczą rozrywką. Przyjrzyjmy się kilku wskazówkom i pomysłom na urządzenie studia fotograficznego w domu.

Podstawowy sprzęt fotograficzny do założenia studia w domu

Robienie zdjęć w domu ma pewne osobliwości. Na przykład, światło będzie sztuczne lub mniej obfite. Aparaty z pełnowymiarowymi lub wyższej jakości matrycami i jasnymi obiektywami (o wartości F równej 2,8 lub niższej) będą przydatne do fotografowania przy czułości ISO 1600 lub 3200. 

Obiektywy mogą być uniwersalnymi obiektywami zmiennoogniskowymi, takimi jak te, które są dostarczane z zestawami aparat plus obiektyw. Ale możemy też zdecydować się na obiektywy stałoogniskowe, które zazwyczaj są jasne. 

Obiektywy “długie”, powyżej 70 mm, bardziej przydadzą się do fotografowania z tarasu, podczas gdy obiektywy szerokokątne pozwolą uchwycić całe pomieszczenie, a ogniskowe 50 mm lub 70 mm znajdą zastosowanie w portretach. Obiektywy makro powinny być zarezerwowane do fotografowania szczegółów roślin lub przedmiotów, a także do fotografowania żywności.

Jeśli chodzi o akcesoria, to nie są one “koniecznością”, ale mogą ułatwić wykonanie zdjęcia i być ciekawą inwestycją. Na przykład statywy zapewniają dodatkową stabilizację, gdy mamy do czynienia z niektórymi technikami a reflektory i lampy błyskowe dodają światła, które jest czasem potrzebne do uzyskania ostrości i szczegółów w portretach lub zdjęciach makro. Mikrofony “słyszą” lepiej niż kamery, jeśli zdecydujemy się na nagranie wideo. A filtry nakładają “okulary” na optykę, aby poprawić sposób, w jaki światło trafia na czujnik.

Zdjęcia makro: piękno szczegółów

Jeśli masz aparat makro, możesz zbliżyć się bardzo blisko do obiektu. W ten sposób “wypełnimy” zdjęcie danym elementem, uzyskując bardzo efektowny efekt, w którym widoczne są najdrobniejsze szczegóły. 

Ważne jest tutaj światło: podchodząc bardzo blisko, zazwyczaj zabieramy światło ze sceny. Dlatego warto mieć światło pomocnicze. Lampa błyskowa aparatu fotograficznego nie jest w tym przypadku dobrym rozwiązaniem; lepiej jest użyć lampy LED, takiej jak latarka do telefonu komórkowego. Ponadto zaleca się ustawienie możliwie wysokiej prędkości naświetlania, aby uzyskać ostrość obrazu. Ważne jest, aby zdjęcie nie było rozpikselowane, ale są na to sztuczki, takie jak depikselizacja obrazu w Photoshopie.

Tło, nawet jeśli jest rozmyte, jest ważne. Może to być samo niebo, choć jeśli nie mamy tarasu lub kąta, z którego moglibyśmy wykorzystać tło, możemy spróbować użyć tektury lub elementów domu, takich jak zasłony, o różnych tonach i fakturach. 
Możemy fotografować przedmioty, rośliny lub małe zwierzęta, które znajdziemy na tarasie. Jeśli nie mamy makro, ale mamy obiektyw zmiennoogniskowy np. 300 mm, to podobny efekt (ale nie taki sam) uzyskamy używając go na maksymalnej ogniskowej.

Nakładanie zdjęć: zabawa z wielokrotną ekspozycją

Niektóre aparaty posiadają opcję wielokrotnej ekspozycji, dzięki czemu wykonywane zdjęcia są kolejno nakładane jedno na drugie, co odzwierciedla zmiany zachodzące pomiędzy scenami. 

Inną formułą jest zamocowanie aparatu na statywie np. w salonie i wykonanie kilku wielokrotnych ekspozycji, w których pojawiamy się w różnych pozycjach w kadrze. Będzie to wyglądało tak, jakby było kilka “ja”. Nie zapomnij o ustawieniu ekspozycji i trybu nakładania obrazu tak, aby rezultat nie był ani prześwietlony, ani niedoświetlony.

Zdjęcia w ruchu: filmy poklatkowe

Bawiąc się nieruchomymi zdjęciami, możemy stworzyć zabawny efekt poklatkowy. Utrzymuj ekspozycję i ostrość na stałym poziomie, aby klatki nie różniły się jasnością ani ostrością. 
Wskazane jest, aby aparat był zamocowany na statywie i aby istniała możliwość zautomatyzowania wyzwalania migawki w odstępach czasowych, tak abyśmy mogli pojawić się w animacji bez proszenia kogokolwiek o naciśnięcie migawki za nas. 

Zdjęcia są następnie montowane w programie do edycji, który może tworzyć filmy z poszczególnych obrazów. Wyniki mogą być bardzo fajne i mogą być wykorzystane na przykład do wysyłania bardzo spersonalizowanych wiadomości. 

Zdjęcia zwierząt domowych

Niezależnie od tego, czy jest to kot, pies, ptak czy ryby w akwarium, w domu możemy spędzać czas na fotografowaniu naszych innych zamkniętych towarzyszy. Najważniejsza jest tutaj praca ze światłem i tłem. 

Światło może być naturalne, o ile jest obfite i równomierne, w przeciwnym razie należy użyć lampy błyskowej. Okna są świetnym źródłem światła, a zasłony (lub prześcieradło) mogą służyć jako dyfuzor. Dodatkowo możemy odbijać światło za pomocą zwykłych elementów, takich jak biała tektura.  

Jeśli chodzi o tło, czerń jest bardzo uniwersalna. Sztuczka polega na niedoświetleniu zdjęcia (-1EV) za pomocą kontroli ekspozycji, tak aby czernie były głębokie. Na zdjęciu widzimy kota, za którym na czarnym tle stoi fortepian. Kot nie jest schowany tuż pod fortepianem, dlatego zastosowano niezbyt krótką ogniskową, aby fragmenty fortepianu nie odróżniały się od czarnego tła. 

Portrety: w złą pogodę — dobra twarz

Po raz kolejny, wybór tła i światła jest kluczowy. Jeśli chodzi o sprzęt, to ustawiamy obiektyw na duży otwór przysłony (niższe F), tak aby rozmycie tła było zauważalne i mamy bardzo dobrze ustawioną ostrość, choć możemy skorzystać z autofocusa. Jeśli jesteś sam, będziesz musiał użyć statywu lub stabilnej podstawy wraz z samowyzwalaczem lub zdalnym wyzwalaczem migawki.

Do portretów najlepiej nadają się obiektywy od 50mm w górę. Jeśli jakiś obszar twarzy jest zacieniony, możemy użyć białej powierzchni, aby odbić światło w kierunku słabiej oświetlonej części. Podkreślenie makijażu lub rekwizytów siłą koloru daje bardzo atrakcyjne efekty.

Zdjęcia żywności: potrawy, które cieszą oczy

Przy fotografowaniu żywności potrzebujemy dobrego talerza i dobrego oświetlenia, dlatego ważne jest, aby nie zasłaniać źródeł światła. Generalnie będziemy korzystać ze zdjęć zenitalnych przy pomocy statywu umożliwiającego takie podejście i długiej ekspozycji. 

Możemy wykorzystać technikę poklatkową, o której była mowa wcześniej, do stworzenia montażu podczas gotowania, nakrywania do stołu lub kończenia potraw podczas jedzenia. 
Z obiektywem makro, jak widzieliśmy powyżej, możliwe jest uchwycenie szczegółów potraw. Nawet telefonem komórkowym możemy zrobić dobre zdjęcia, zwłaszcza jeśli mamy AI, która wykrywa scenę jako jedzenie i optymalizuje ujęcie.

Zdjęcia z balkonu: niedyskretny obiektyw 

Nie chodzi oczywiście o naruszanie czyjejś prywatności, ale o uchwycenie momentów aktywności na balkonach czy na ulicy. A może nawet chwile z życia ptaków, zdjęcia księżyca czy gwiazd? Bohaterem jest tu teleobiektyw powyżej 100 mm, optymalny byłby 200 mm lub 300 mm. Jest to również dobra okazja do przećwiczenia takich technik jak omiatanie, które pozwala na uchwycenie ruchu z ciekawym efektem dramatycznym.  Aby bez problemu uchwycić księżyc w pełni, wystarczy ekspozycja 1/200, F11 i ISO 100, bez statywu.

Czytaj kolejne