Choć wielu amatorom fotografii wydaje się, że nie ma nic łatwiejszego od wykonania atrakcyjnego portretu, fotografia portretowa należy do najtrudniejszych gałęzi tej sztuki. Nawet profesjonaliści dzielą się na tych, którzy wykonują intrygujące i przyciągające uwagę zdjęcia z duszą oraz tych, którzy robią zwyczajne, przyjemne dla oka zdjęcia. Jak zrobić dobry portret, który będzie odzwierciedlał osobowość modela i wywoływał emocje u innych?
Spraw, aby model dobrze się z Tobą czuł
Z wyjątkiem portretów ulicznych czy fotografii ulicznej w ogóle, kiedy liczy się uchwycony w ułamku sekundy moment, fotografia portretowa wymaga czasu i cierpliwości. Wielu wybitnych portrecistów podkreśla nawet, że podczas sesji zdjęciowych, których tematem jest człowiek, siedemdziesiąt procent czasu zajmuje rozmowa, a tylko trzydzieści sama praca na planie.
Poznanie swojego modela i nawiązanie z nim relacji sprawi, że fotografowana osoba poczuje się swobodniej. Otwarta postawa pozwoli Ci z kolei dowiedzieć się, jakie są mocne i słabsze strony modela i czego oczekuje od Waszych zdjęć. Atmosfera intymności i humanistyczne zainteresowanie drugim człowiekiem to klucz do stworzenia bardziej wyrazistych portretów.
Pamiętaj o ostrych oczach
Choć fotografia, jak każda sztuka, nieustannie się rozwija i jest podatna na kreatywność kolejnych twórców, istnieją pewne zasady, których nie powinno się ignorować. W portrecie jest to na przykład rygor wyostrzania na oczy. To właśnie one mają być najbardziej wyraziste na zdjęciu przedstawiającym twarz, a zdjęcia, na których ostrość złapana jest na nos lub usta, uważane są za słabsze.
Jest to trudna sztuka, która wymaga dobrego oka i umiejętności operowania manualnym “focusem”, ale nie zawsze. W najnowszych aparatach bezlusterkowych coraz częściej pojawia się genialna opcja Eye-Autofocus, która w czasie rzeczywistym łapie ostrość na oczy lub jedno oko. W elektronicznym wizjerze wyświetlają się wówczas zielone ramki na oczach, które świadczą o tym, że właśnie ten obszar jest ostry.
Zwracaj uwagę na kompozycję i kadr
Nawet najbardziej ciekawa twarz nie zagwarantuje dobrego portretu, jeśli kompozycja i kadrowanie będą słabe. Pamiętaj o tym, żeby nie ucinać głowy w połowie czoła, nie pozbawiać modela rąk i nie kadrować sylwetki w ten sposób, że dolny brzeg zdjęcia przecina kostki lub kolana.
Taki sposób kadrowania wygląda amatorsko i sprawia wrażenie przypadkowego. Jeśli portret ma być ciasny, a więc stanowić zbliżenie na twarz, niech inne elementy nie odciągają od niej uwagi. Zadbaj o to, aby mieć dobre światło i na bieżąco analizuj, czy obraz w wizjerze odpowiada Twoim zamiarom.